Cum sa alegi o masina second hand
Sursa articol: tractari auto.
Cumpararea unei masini second hand este mai putin simpla decat pare: de la citirea reclamelor si delectarea cu fotografiile vehiculului dorit, pana la introducerea acestuia in garaj, drumul este lung si nu lipsit de obstacole. Este insa o alegere care va permite sa economisiti bani sau sa obtineti un upgrade semnificativ, din punct de vedere al dotarii, echipamentelor sau modelului, fata de o masina noua la acelasi buget. Atata timp cat urmati cele douasprezece sfaturi ale noastre pentru a cumpara o masina uzata, evitand clasicul… cos de gunoi.
Alegerea unui model utilizat pe scara larga, care nu este identic cu altele o mie de pe piata, poate face diferenta. Pentru ca are o dotare mai completa, o combinatie de culori mai originala, sau are jante din aliaj mai frumoase. Daca cei care au comandat-o noua au ales un mix bine conceput de accesorii si culori, aceasta masina va avea intotdeauna o alta atractie decat surorile sale toate gri, cu aceleasi roti si aceeasi tesatura pentru scaune. Pe acesti gemeni batalia se joaca aproape doar pe pret si kilometri, sora diferita poate obtine un pret mai mare. Daca pana ieri transmisia automata ar fi putut fi o optiune extraterestra, acum, mai ales pentru unele masini, este un plus indispensabil.
Cumpara de la dealeri autorizati
Dealerii, dealerii sau dealerii de salon pot oferi masini uzate certificate sau masini acoperite, prin lege, de o garantie de doi ani. Masinile certificate au in general cativa kilometri si sunt masini de la care vanzatorul se asteapta sa nu aiba probleme, sunt masini la care se efectueaza o serie de verificari si o restaurare daca este cazul. In acest caz, verificati ce controale necesita certificare si ce parti acopera garantia auxiliara si pentru cat timp. Pe langa garantiile legale si accesorii, dealerul poate fi cea mai buna alegere daca nu esti expert si nu ai un prieten mecanic, alegerea mai usoara chiar daca vrei sa ceri un imprumut sau, pentru unele case, chiar un inchiriere pe termen lung… Retineti ca dealer-ul trebuie sa fie foarte atent la kilometrii parcursi cu masina, risca legal un dosar penal si, daca este dealer oficial, risca sa piarda mandatul Casei: in cazul in care se intampla ceva inconvenient, in general masina este luat inapoi si face verificarea.
Cumpararea direct de la persoane fizice are, in teorie, dar nu intotdeauna in realitate, un avantaj asupra pretului de achizitie: printr-o simpla cautare online poti verifica daca masina vecinului chiar costa mai putin decat o masina vanduta de un dealer cu multa garantie. De asemenea, permite o cunoastere mai detaliata a masinii pe care o cumparati furnizata de actualul proprietar. Nu intotdeauna, insa, masina vecinului, chiar daca de buna-credinta, este cea mai buna achizitie si, in acest caz, vanzarea urmeaza in general formula vazut si placut si garantia prevazuta de Codul Consumatorului ofera protectii limitate. Chiar si pe kilometrii parcursi, este necesar sa apelati la banci sau institutii financiare pentru finantare. Daca kilometrii nu sunt reali o veti observa la primul service (pentru masini dupa 2009) si va va fi greu sa va intoarceti.
Prima privire nu este cea care conteaza, masina poate sa fi facut obiectul unui machiaj excelent. Verificati bine vopseaua, uitati-va cu atentie din unghiuri diferite ca culoarea si calitatea vopselei este aceeasi pe toate partile caroseriei si ca aliniamentele foilor sunt ok, poate punandu-va in coada si in fata pentru a face lumina reflecta si verifica integritatea acestuia prin exploatarea reflexiei luminii: acestea trebuie sa fie drepte si plate, bine aliniate iar vopseaua trebuie sa fie uniforma. Orice discrepanta este un simptom al reparatiei. Arunca o privire atenta asupra caroseriei din diferite perspective pentru a observa chiar si mici denivelari. Priveste cu atentie detaliile, o revopsire grabita poate lasa urme de vopsea pe ramele ochelarilor sau a luminilor. Apropo de lumini, verifica sa fie la fel, daca una a fost inlocuita poate cu una neoriginala este semn ca s-a intamplat ceva. Priviti cu atentie compartimentul motor si jonctiunea aripilor cu cadru pentru a verifica daca nu exista urme de revopsire.
Controlati interiorul
La interior verifica uzura volanului si pedalelor, dar tine cont de faptul ca garnitura pedalelor poate fi inlocuita cu usurinta, la fel si volanul si butonul vitezei. Cum se face? Evalueaza ca intregul habitaclu prezinta o uzura constanta: daca pedalele sunt aproape noi, iar scaunul sau butoanele de pe plansa de bord prezinta semne de uzura, ceva nu este in regula. In interior, verificati starea tapiteriei si captuselii scaunelor: daca sunt prea uzate este semn de kilometraj mare. Pentru a obtine parametrul potrivit, consultati mai multe anunturi online pentru a verifica daca nu este un defect congenital.
Revizie mecanica
Uitati-va bine la radiator daca aripioarele lui sunt toate in ordine si drepte sau daca unele sunt marcate: de multe ori, daca in caz de accident este deteriorat, dar nu are scurgeri, nu este inlocuit. Odata ce capota este deschisa, asigurati-va ca nu exista scurgeri de niciun fel. Dar nici macar o curatare exemplara, care poate fi semnul unei spalari „ ad hoc ” pentru a masca unele defecte. Verificati fluidele, de la uleiul de motor pana la lichidul de racire, care trebuie sa fie curate si sa nu se contamineze intre ele, rezultand un ulei asemanator gelului. Lichidul de frana trebuie sa fie si el curat si limpede, daca este intuneric este semn de intretinere slaba. Anvelopele nu trebuie purtate neregulat si inspectati bine jantele, in exterior dar si in interior. Este adevarat ca este usor sa le inlocuiti, dar o margine a jantei foarte deteriorata poate fi un semn de deteriorare a suspensiei. Daca vanzatorul ofera doua seturi de anvelope, iarna si vara, verificati uzura anvelopelor nemontate pe masina.
Test drive
Cu contactul pus, verificati ca toate luminile sa fie aprinse. Daca unul nu se aprinde, este posibil sa fi fost exclus pentru a masca o problema, de exemplu cu ABS-ul sau airbag-urile. Opriti radioul in timpul testului pentru a auzi zgomote ciudate de la motor si cutie de viteze sau de pe sasiu. Vibratii pe volan si franare puternica prin tragerea de ambreiaj pentru a verifica starea franelor: masina trebuie sa franeze bine si sa nu se strice. Incercati frana de mana si aveti grija la ambreiaj: daca, lasand pedala incet intr-o treapta mare (ca treapta a treia), motorul se chinuie sa se opreasca, discul ar putea fi foarte uzat. Dupa test drive, lasati motorul pornit si verificati dupa cateva minute daca exista scurgeri de lichid si rugati vanzatorul sa degazeze de cateva ori in timp ce va uitati la teava de esapament: daca iese fum alb este condens, normal cand motorul este rece. , negru este sursa de alimentare prost reglata, albastru probleme serioase cu uleiul de ardere a motorului. Incearca toate serviciile, de la geamuri la aer conditionat, de la radio la lumini. Adesea masina este vanduta inainte de un service major sau pentru a evita o reparatie costisitoare.
Citeste si Cumpararea unui masini second hand.